Purhu Oy toimi tienraivaajana valmistamalla kalastusvälineitä biokomposiitista. Innovatiivisuus oli muutoinkin iso osa Purhun identiteettiä. Perinteisen alan tietotaito yhdistettynä moderniin suunnitteluun, materiaaleihin ja tuotantoon.
Kuinka hyödyntää yhtä tiedostoa läpi koko tuotantoketjun, markkinoinnin ja myynnin?
Suunnittelimme tämän kysymyksen ympärille tuotantomallin, joka hyödynsi samaa 3D-tiedostoa lähes kaikissa toiminnan vaiheissa. Prosessin kehittäminen vaati tiivistä yhteistyötä, sillä yhden tiedoston tuli taipua useampaan laitteeseen ja ohjelmistoon.
Tuotesuunnittelua, visuaalista viestintää ja muotoiluajattelua.
Juuri
Tuotekehitystä, joka yltää tuotantomenetelmien kehitykseen. 3D-malli, josta saa perustan muotin, maalaus-sapluunan ja tuotekuvaston valmistukseen. Kaikki tuo vaati tutustumista tuotannon lainalaisuuksiin. Hellitykset, marginaalit ja laitteet olivat täysin entuudestaan tuntemattomia. Löysimme kuitenkin nopeasti raja-arvot ja samaa 3D-mallia pystyttiin liikuttamaan tuotannon ja suunnittelun välillä tehokkaasti.
Monen suunnittelijan korvaan tuo kuulostaa varmasti itsestäänselvyydeltä, mutta tässä pitää muistaa, että samalla kehityksessä oli myös koko tuotantoketju, pääraaka-ainetta myöten.
3D-malli perustana pintakäsittelylle ja tuotekuville.
Värikarttojen suunnittelu muuttui uusien menetelmien mukana digitaaliseksi. Värikartan tiedostosta sai tekstuurin 3D-mallille ja tuotannon maalaukseen. Tämä tarkoitti myös sitä, että pystyimme aloittamaan seuraavan kauden myynnin huomattavasti aiempaa nopeammin.
Prosessin onnistuminen vaati myös rajoitteiden selvittämisen. Mitkä digitaaliset suunnitelmat tekivät haasteita tuotannon puolella. Esimerkiksi pohjamaalin vaikutukset väritoistoon tai kuosin elementtien minimikoot.
Lopputuloksena syntyi tehokas, koko tuoteprosessin läpäisevä työskentelymalli.
Tuotepakkauksia ja asiakasviestintää
Brändi-identiteetti päivittyi samalla, kun vaappujen runkomateriaali muuttui biokomposiitiksi. Aiemmin pakkausmateriaalina ollut kuplamuovi ei ollut enää vaihtoehto kestävää kehitystä tavoittelevassa yrityksessä.
Uudeksi pakkausmateriaaliksi valikoitui kierrätyspahvi. Ikkunan muovin korvaamista ja jopa peittämistä mietittiin, mutta ikkunaton pakkaus olisi tuonut liikaa haasteita, eikä muovin lisäksi ollut turvallisia ja toimivia vaihtoehtoja.
Pakkausvalmistaja yllättyi, kun ilmoitin käsittelemättömän pinnan tulevan ulkopuolelle. Paljas pahvi sopii loistavasti yhteen biokomposiitin ja yrityksen arvojen kanssa. Valkoinen sisusta taas nostaa tuotteen värit paremmin esille.
Tuotannosta tunnettuuteen
Tuotannon puolen kehitystarpeiden vähennettyä, painopiste siirtyi tunnettuuden rakentamiseen. Pyrimme helpottamaan jälleenmyyjien taakkaa, esimerkiksi valmiin EAN-koodituksen avulla, mikä on erittäin harvinaista tämän kokoluokan valmistajille.
Samaan tehtävään pestattiin myös kuvastot, joista löytyivät tuotteiden lisäksi myös tuotepakkausten koko. Suomen vesistöjen mukaan tehdyt valintaoppaat tukivat asiakkaiden ostopäätöksiä.
Valintaoppaan ja tuotepakkauksen verkko-osoite ohjasi ohjeistukseen, joka neuvoi esimerkiksi vaapun uinnin säätämisen ja siihen vaikuttavat tekijät.
Kalastajalta kalastajalle.
Käyttäjäkokemukseen pyrittiin vaikuttamaan useasta suunnasta. Oli kyseessä sitten kuluttaja tai jälleenmyyjä. Kuluttajien kohdalla vaikutus oli selkeä: Hyvin kalastava vaappu tekee onnistuneen käyttäjäkokemuksen, joten kalastavuuden parantamiseen kannattaa käyttää energiaa.
Sama syy ja seuraus -ajattelu toimii myös jälleenmyyjien kanssa. Helposti myytävä tuote on miellyttävä ottaa valikoimaan, joten tunnettuus ja ostopäätöstä helpottava materiaali on tervetullutta.
Purhu opetti ymmärtämään suunnittelua ja muotoilua tuotannon näkökulmasta. Yhtälailla kokonaisvaltaisen brändi-identiteetin tärkeys vahvistui. Asiakkaiden kanssa on helppo keskustella, kun yrityksen arvot ja identiteetti näkyy kaikissa toiminnoissa.
Lisää käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja toteutuksia löydät näistä projekteista:
Tuotannon tiedostojen hyödyntäminen Vesivek Oy:n markkinoinnissa >